بررسیها و گزارشهای کاربران تداوم مشکلات بانکهای ملی و صادرات در ارائه خدمات به مشتریان را نشان میدهد. این در حالی است که یک روز پس از حمله سایبری مجدد (که در دوم تیرماه رخ داد) اعلام شده بود اختلالات بانکی رفع شده است. حالا از یک سو، تجربه مشتریان از اختلال مجدد حکایت میکند و از سوی دیگر، شرکت خدمات انفورماتیک اعلام کرده است آثار حملات سایبری همچنان ادامه دارد و به همین دلیل برخی خدمات بانکهای ملی و صادرات با اختلال مواجه است.
بانک ملی شب گذشته، جمعه پنجم تیرماه، اعلام کرد که سامانههای این بانک بهروزرسانی میشود تا از صبح امروز (ششم تیر) امکان استفاده از خدمات فراهم باشد، اما دستکم در موبایلبانک و خدمات مبتنی بر کارت بانک ملی هنوز برای بسیاری از کاربران اختلال و قطعی وجود دارد.
روابط عمومی بانک ملی در همین زمینه با فارس گفتوگو کرده و اینطور توضیح داده است: «بخشی از مشکلات برطرف شده است، اما زمان رفع کامل اختلالات متعاقبا اطلاعرسانی خواهد شد.» این بانک همچنین میگوید استفاده از خدمات بانکی باید بهصورت تدریجی توسط مشتریان انجام شود، زیرا شلوغی و حجم بالای مراجعات نیز میتواند موجب اختلال در ارائه خدمات شود.
به گزارش همین خبرگزاری، روابط عمومی بانک صادرات نیز اعلام کرده است: «اختلال به معنای شرایط روزهای گذشته وجود ندارد و کندی خدمات بیشتر ناشی از شلوغی و حجم بالای مراجعات است.»
این بانک روز گذشته اعلام کرده بود تمامی خدمات بانک صادرات ایران در بسترهای حضوری و غیرحضوری برقرار شده و شعب این بانک در روزهای شنبه و یکشنبه تا ساعت ۱۷ به مشتریان خدمترسانی میکنند.
با این حال، برخی مشتریان بانک صادرات میگویند همچنان امکان انتقال وجه برای آنها فراهم نیست و خدمات مبتنی بر کارت با اختلال همراه است.
در همین حال، شرکت خدمات انفورماتیک نیز به موضوع تداوم اختلالت واکنش نشان داده و توضیح داده است که اختلال مجددی که امروز پیش آمده به دلیل روند بازگردانی و پایدارسازی سامانههای بانکهای ملی و صادرات، بوده است و بخشی از خدمات این دو بانک را با مشکل مواجه کرده است.
شرکت انفورماتیک ضمن اشاره به این که هیچگونه دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مشتریان گزارش نشده، اختلال فعلی بانکها را «ادامه آثار حمله سایبری پیشین به زیرساختهای بانکی » دانسته و توضیح داده است که تیمهای فنی و امنیتی در حال رفع مشکل و بازگردانی پایدار خدمات هستند.