وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر نقش تأمین پایدار برق در حفظ کیفیت خدمات ارتباطی، خواستار خارج شدن سایتهای مخابراتی و ارتباطی از فهرست اولویتهای قطع برق شد. به گفته او، بدون تأمین برق پایدار، سرمایهگذاری برای افزایش تابآوری شبکه و نصب تجهیزات جدید، نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت.
صبح امروز شنبه ۶ تیرماه، جلسه شورای راهبری شبکه ملی اطلاعات با حضور ستار هاشمی، وزیر ارتباطات، معاونان این وزارتخانه و سایر اعضای شورا برگزار شد. در این نشست، آخرین وضعیت اجرای مصوبات پیشین از جمله تأمین سرور برای پیامرسانهای داخلی، تأمین باتری و تجهیزات شبکه و همچنین نحوه استفاده از باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مورد بررسی قرار گرفت و درباره ادامه اجرای این برنامهها تصمیمگیری شد.
کیفیت خدمات ارتباطی بدون برق پایدار امکانپذیر نیست
ستار هاشمی در این جلسه با اشاره به اینکه بهبود کیفیت خدمات ارتباطی یکی از مطالبات اصلی مردم، اپراتورها و حاکمیت است، اظهار کرد حمایت از برنامههای توسعهای تنها زمانی توجیهپذیر خواهد بود که نتیجه آن ارتقای ملموس کیفیت ارتباطات باشد.
وی همچنین با اشاره به اهمیت تأمین انرژی سایتهای مخابراتی گفت تجربه سال گذشته نشان داده است که موضوع تأمین باتری برای تجهیزات ارتباطی امسال با حساسیت بیشتری از سوی مردم و نمایندگان مجلس دنبال خواهد شد. به همین دلیل انتظار میرود اقدامات اپراتورها در افزایش پایداری شبکه، بهصورت محسوس در کیفیت خدمات قابل مشاهده باشد.
وزیر ارتباطات در ادامه تأکید کرد که لازم است میان وزارت ارتباطات و وزارت نیرو توافقی صورت گیرد تا در ازای اقداماتی که برای افزایش تابآوری شبکه انجام میشود، سایتهای ارتباطی از برنامه خاموشی و قطع برق خارج شوند. به گفته او، اگر برق پایدار تأمین نشود، نصب تجهیزات هوشمند نیز تأثیر چندانی در بهبود کیفیت شبکه نخواهد داشت.
خرید سرویس برق در خراسان رضوی نتیجه مطلوبی نداشت
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تأمین باتری شبکه اشاره کرد و گفت بررسیهای انجامشده نشان میدهد طرح خرید سرویس برق که در استان خراسان رضوی اجرا شده، نتوانسته نتایج قابل قبولی به همراه داشته باشد و از نظر اقتصادی نیز ادامه آن توجیهپذیر نیست. از این رو، اجرای این مدل در سایر استانها نیز امکانپذیر نخواهد بود.
اجرای مصوبات باید زمانبندی و شاخص ارزیابی داشته باشد
وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه جلسات شورای راهبری شبکه ملی اطلاعات باید از مرحله طرح موضوع فراتر بروند، خواستار تعیین زمانبندی مشخص برای تمامی مصوبات شد.
او گفت هر برنامه باید دارای زمان اجرا، گزارش پیشرفت، شاخصهای ارزیابی و برنامه مشخص برای رفع موانع باشد تا بتوان میزان تحقق اهداف و عملکرد دستگاههای مسئول را بهطور دقیق بررسی کرد.
هاشمی همچنین درباره تأمین منابع مالی موردنیاز برای توسعه زیرساخت پیامرسانهای داخلی اظهار داشت هر روش تأمین اعتبار باید همراه با برنامه زمانی مشخص و برآوردی از زمان تحقق منابع باشد.
وی در ادامه به موضوع تعرفه ترافیک شبکه ملی اطلاعات نیز اشاره کرد و خواستار تعیین مهلت مشخص برای پیگیری این موضوع شد تا پس از پایان زمان تعیینشده، نتایج اقدامات انجامشده و دلایل احتمالی عدم تحقق اهداف بهصورت شفاف مشخص شود.
۷۳ درصد مصوبات رگولاتوری اجرایی شده است
در ادامه این نشست، وحید یزدانیان، معاون شبکه ملی اطلاعات، گزارشی از روند اجرای مصوبات شورا ارائه کرد. به گفته او، بخشی از مصوبات کلیدی که هنوز بهطور کامل اجرایی نشدهاند، در این جلسه بررسی و درباره راهکارهای لازم برای تکمیل آنها تصمیمگیری شد.
بر اساس آمار ارائهشده، از مجموع ۴۵ مصوبه مربوط به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تاکنون ۷۳ درصد بهطور کامل اجرا شده است. همچنین درباره ۲۷ درصد باقیمانده نیز نمایندگان سازمان تنظیم مقررات و سایر دستگاههای مرتبط، پیشنهادهای لازم را برای تسریع در اجرای کامل این مصوبات مطرح کردند.